Edgar Bruun og I.L. Frogg

Skrevet av Stig M. Berg 24. mai 2008. Publisert i Kampianere

Edgar Bruun tar sin 50. NM-tittel (1955)Bildet er tatt da Edgar Bruun tar sitt Norgesmesterskap nr.50 i Sandvika 1955. Han var blant Froggs eminente kappgjengere. Han debuterte i 1928 og sluttet på 50-tallet. En utrolig lang karriere for en idrettsmann.

Frogg Ski- og ballklubb ble stiftet i 1916 og var altså 90 år i 2006. Ved starten holdt den til ved Chr. Krohgs gate, men fusjonerte med Tøyenkameratene i 1921. Klubben hadde gode utøvere i flere grener, men det var mars og gangsport som gjorde Frogg kjent nasjonalt og internasjonalt.I 1945 fusjonerte klubben med Kampen Idrettslag, og tok navnet Idrettslaget Frogg.

Edgar Bruun satte en rekke verdensrekorder og deltok i to Olympiske leker. I Berlin i 1936 tok han en flott 5te plass og i London i 1948 tok han en imponernde 4. plass på 50km kappgang.

Stig M. Berg skrev om Frogg og Edgar i Kampenkalenderen 1997 med Frogg-posten som kilde.